هجدهمین کنگره جراحان فک ، دهان و صورت
مهر ۲۹, ۱۳۹۹
جراحی فک و پاسخ به سوالات متداول
مهر ۲۹, ۱۳۹۹
هجدهمین کنگره جراحان فک ، دهان و صورت
مهر ۲۹, ۱۳۹۹
جراحی فک و پاسخ به سوالات متداول
مهر ۲۹, ۱۳۹۹
 
 
 

ارتودنسی شفاف چیست؟

ارتودنسی دندان تخصصی از دندان پزشکی است که با هدف مرتب کردن هماهنگ نمودن فک ها به کار برده می شود به عبارتی دیگر ارتودنسی به معنی ردیف کردن دندان ها می باشد. یکی از ویژگی های برجسته ارتودنسی، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی فکی است. درمان ارتودنسی بر خلاف دیگر درمان های دندان پزشکی، نسبتا طولانی تر می باشند و به طور متوسط حدود ۲ سال به طول می انجامند. حال در این مقاله می خواهیم در رابطه با ارتودنسی شفاف که یکی از انواع درمان های ارتودنسی است ارائه می دهیم.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا پلاک های شفاف در تمام طول شبانه روز بجز هنگام مسواک زدن باید استفاده شود. در مدتی که پلاک ها پوشیده و تعویض می شوند، دندان ها به تدریج حرکت داده می شوند تا زمانی که نتایج مورد نظر بدست آید. بسیاری از بیماران بزرگسال که نیاز به ارتودنسی دارند از انجام ارتودنسی فقط به این دلیل که نمی خواهند در محل کارشان براکت ها و سیم هایشان دیده شوند, خودداری می کنند.

پلاک های نامرئی توانسته است این مشکل را حل کند. استفاده از این سیستم برای بیمار بسیارراحت است طوری که بسیاری از افراد خیلی زود فراموش می کنند که آن را پوشیده اند.در این روش دستگاه ارتودنسی از پلاستیک بی رنگ ساخته می شود که تمام سطح دندانها را می پوشاند و توسط بیمار گذاشته و برداشته می شود.

دکتر دانا زندیان

متخصص ارتودنسی و ناهنجاری دندانی فکی

آدرس : اهواز – کیانپارس – پهلوان شرقی – ساختمان جام جم – طبقه ۳

تماس : ۰۶۱۹۱۰۱۰۰۹۵

اینستاگرام : dr.danazandian

مزایای ارتودنسی شفاف

ارتودنسی شفاف، تقریبا نامرئی و به سختی قابل رویت است. به طوری که پس از انجام ارتودنسی شفاف ، تقریبا کسی متوجه تحت درمان ارتودنسی بودن بیمار نخواهند شد. این نوع از ارتودنسی دندان، هیچگونه خللی در زندگی طبیعی افراد ایجاد نخواهد کرد به دلیل اینکه پلاک های ارتودنسی نامرئی متحرک هستند و بیمار به هنگام استفاده از آنها آزادی عمل بیشتری نسبت به روش ارتودنسی دندان معمولی خواهد داشت. بیمار می تواند به هنگام استفاده از مسواک و یا نخ دندان، پلاک ها را از دهان خود خارج کرده و سپس مجددا آنها را بر روی دندان خود قرار دهد.

معایب ارتودنسی شفاف

با اینکه ارتودنسی شفاف دارای مزایای خاص خود است، با این حال معایبی هم دارد که برخی از معایب ارتودنسی شفاف عبارت است از:

۱- با توجه به این که متحرک است نیاز به همکاری بیمار دارد. و احتمال گم شدن پلاک وجود دارد.
۲- بعضی از ناهنجاریهای دندانی فکی شدید و اسکلتال (استخوانی) با این روش قابل حل نیست.
۳- هزینه ارتودنسی نامرئی از مدل های دیگر ارتودنسی خیلی بیشتر است.