Snapchat Dysmorphia
دی ۴, ۱۳۹۸
کانتورینگ صورت
دی ۴, ۱۳۹۸
Snapchat Dysmorphia
دی ۴, ۱۳۹۸
کانتورینگ صورت
دی ۴, ۱۳۹۸
 
 
 

اجزا تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

اجزا ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

در پست های قبل در رابطه با ایمپلنت و مقایسه ایمپلنت با بریج را توضیح دادیم حال می خواهیم در رابطه با اجزا تشکیل دهنده ایمپلنت دندان مقاله کوتاهی را ارائه کنیم .

انواع رایج ایمپلنت‌های دندانی

یک نوع ایمپلنت که در استخوان فک قرار می‌گیرد، شکلی مانند ریشه‌ی دندان طبیعی دارد.

نوع دوم  یک نوع پیوند بین استخوان و خود ایمپلنت ایجاد می‌کند و معمولا با پیوند استخوان همراه است. ریشه ایمپلنت یا پیچ بخشی از ایمپلنت که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

اجزاء تشکیل دهنده ایمپلنت به طور خلاصه

به‌طورکلی ایمپلنت از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

  • پایه یا همان فیکسچر: که در استخوان فک کاشته می‌شود و نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند.
  • اباتمنت: که بر روی فیکسچر قرارگرفته و پایه‌ای برای قراردادن روکش خواهد بود.
  • روکش: که در انتهای کار بر روی اباتمنت قرار می‌گیرد و نقش تاج دندان را ایفا می‌کند.

دکتر حمیدرضا فلاحیمتخصص جراحی فک و زیبایی صورت، بینی ، ایمپلنت دندان – ایران/اهواز

تشریح اجزا تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

ساختار فیکسچر فیکسچرهای ایمپلنت دندان از تیتانیوم ساخته‌شده‌اند، تیتانیوم موجود در این فیکسچرهای ایمپلنت ممکن است تمام تیتانیوم و خالص باشد و یا تیتانیوم با فلزهایی مثل آلومینیوم و یا وانادیوم جهت افزایش قدرت و استقامت ترکیب‌شده باشند.

بافت سطح فیکسچر سطح فلزی فیکسچر معمولا صاف است، بعضی از تولیدکنندگان، بافت غلافی بر روی آن می‌کشند تا بافت را در یک سطح میکروسکوپیک به‌طور منظم نگه‌دارند، این موضوع باعث می‌شود میزان ارتباط سطحی بین ایمپلنت و استخوان به‌طور منظم نگه‌داشته شود.

پوشش فیکسچر در کاشت دندان سطح فیکسچر می‌تواند با مواد مخصوص بازسازی استخوان پوشش داده شود، این موضوع بسیار مفید است زیرا بازسازی استخوان را افزایش می‌دهد.

اباتمنت ایمپلنت اباتمنت ایمپلنت در بالای خظ لثه قرار داده می‌شود، این بخش مانند قسمت بالایی یک پیچ است که بیرون زده است، اباتمنت پروتزهایی را که بر روی ایمپنلت قرار داده می‌شود پشتیبانی می‌کند.

پروتز دندان یکی دیگر از  اجزای اصلی ایمپلنت پروتز دندان روکش یا یک دندان مصنوعی است که بر روی ایمپلنت قرار داده می‌شود و مانند دندان به نظر می‌رسد، این دندان مصنوعی می‌تواند چسبانده شود، پیچ شده شود و در آن محکم ثابت شود.

دکتر حمیدرضا فلاحیمتخصص جراحی فک و زیبایی صورت، بینی ، ایمپلنت دندان – ایران/اهواز