تفاوت ایمپلنت و بریج دندان
آبان ۲۱, ۱۳۹۸
متخصص جراحی فک و صورت کیست ؟
آبان ۲۱, ۱۳۹۸
تفاوت ایمپلنت و بریج دندان
آبان ۲۱, ۱۳۹۸
متخصص جراحی فک و صورت کیست ؟
آبان ۲۱, ۱۳۹۸
 
 
 
wisdo teeth

دندان عقل نهفته

دندان عقل

رشد دندان عقل احتیاج به وجود فضای کافی در استخوان فک دارد و در صورتی که فضای به اندازه در فک انسان نباشد، دندان به شکل نهفته یا نیمه نهفته خود را نشان می دهد. گاهی به دلایلی از جمله دلایل ارثی، بیماری‌های دوران کودکی(کم خونی، راشیتیسم )، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و … این دندان‌ها در داخل فک نهفته می‌مانند. همچنین ممکن است قسمتی از تاج آن‌ها به طور ناقص در دهان ظاهر می‌شود، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود.عدم وجود دندان عقل یک یا چند نمونه از hypodontia است. در ادامه مقاله می توانید با انواع دندان عقل آشنا شوید . در ادامه مقاله می توانید با انواع دندان عقل آشنا شوید .

 با انواع دندان عقل آشنا شوید

عموما سه نوع دندان عقل داریم: دندان عقلی که به صورت کامل روییده است، دندان عقل نیمه نهفته و نهفته که زمانی به صورت نهفته و نیمه نهفته رشد می‌کند که استخوان فک فضای کافی برای رویش آن نداشته باشد.

دندان عقل نهفته

دندانهای عقل نهفته میتوانند در دراز مدت و بدون اطلاع خود بیمار مشکلات بسیاری برای بیماران ایجاد کنند که عقب انداختن کشیدن دندان میتواند عواقب غیر قابل برگشتی داشته باشد.

دندان های نهفته دارای یک کیسه ی رویشی (فولیکول) اطراف خود می باشند که میتواند در گذر زمان به کیست ها یا تومور تغییر ماهیت دهند لذا به جراحی و خارج کردن دندانهای عقل قبل از سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی توصیه اکید شده است و به تعویق انداختن جراحی این دندان ها مشکلات زیادی را بوجود می آورند. کیست های بوجود آمده امکان رشد و از بین بردن قسمت قابل توجهی از استخوان فک را دارند.

دندان عقل نیمه نهفته

اغلب مسائل به وجود آمده دربیماران مربوط به دندان های نیمه نهفته است. در این دندان ها به دلیل گیرغذایی بین دندان و لثه ی پوشاننده و آسیب به لثه از سمت دندان مقابل بیشترین احتمال به وجود امدن مشکلاتی از قببیل آبسه و سلولیت وجود دارد. این دندان باعث تحت فشار دادن سایر دندان ها شده و به مرور زمان دندان های مجاور را نیز خراب می‎کند. زمان رویش دندان عقل، درد شدیدی در ناحیه فک احساس می‎شود که همراه با سردرد و سرگیجه شدید است. دندانهای عقل موجب پر شدن فضای فک و کج و اریب شدن دندان های مجاور می‎شود. در مواردی نیز دندانهای عقل به استخوان فک فشار وارد می‎کند.

چگونه وجود یا عدم وجود نهفتگی در دندان را می توان بررسی کرد؟

دندان های عقل بالاترین شیوع نهفتگی را دارند و علت آن تغییر رژیم غذایی انسانها در طول سالیان میباشد. لزوم بررسی وجود یا عدم وجود و نهفتگی دندان های عقل امری ثابت شده است و به وسیله ی یک رادیو گرافی ( ترجیحا پانورامیک) قابل بررسی می باشد.

چند نکته جهت بهبود سریعتر پس از جراحی دندان عقل

علت فشار در دندان عقل

ممکن است برایتان سوال شده باشد که اگر دندان ها رو به بالا رویش می کنند پس چطور ممکن است که یک دندان به دندان کناری خود آسیب برساند؟ در پاسخ باید گفت که درست است که دندان ها به صورت عمودی رشد خواهند کرد ولی این روند همیشه به این شکل نیست.

در برخی حالت در دندان های معمولی رویش به صورت افقی رشد کنند. این روال برای دندان های معمولی در برخی از موارد و برای دندان های عقل در اکثر موارد پیش خواهد آمد. حتی در صورتی که دندان عقل به طور کامل در نیامده باشد و در زیر لثه باقی مانده باشد، این فشار به دندان های دیگر وارد خواهد شد.

در صورت بی توجهی به مسئله رویش دندان عقل ممکن است ریشه دندان آسیاب دوم که از مهمترین دندان ها به شمار می رود، به مرور زمان تحلیل برود.

این اتفاق برای همه افرادی که دندان عقلشان روند رشد صحیحی ندارند رخ می دهد. بنابراین توصیه ما به شما این است که حتی اگر تصمیم ندارید این دندان مزاحم را بکشید و در شرایطی نیستید که خونریزی درون دهان خود را تحمل کنید، بهتر است حداقل با عکس برداری مرتب از این دندان روند رشد و بهتر است بگوییم انحراف آن را زیر نظر داشته باشید.

دکتر حمیدرضا فلاحی متخصص جراحی فک و زیبایی صورت – شماره تماس : ۰۶۱۳۱۰۱۰۰۹۵ – ۰۹۳۶۵۸۹۲۰۱۶