جراحی بینی
جراحی رینوپلاستی
آبان ۱۲, ۱۳۹۸
تفاوت ایمپلنت و بریج دندان
آبان ۱۲, ۱۳۹۸
جراحی بینی
جراحی رینوپلاستی
آبان ۱۲, ۱۳۹۸
تفاوت ایمپلنت و بریج دندان
آبان ۱۲, ۱۳۹۸
 
 
 

جنیوپلاستی یا جراحی چانه چیست ؟

جنیوپلاستی (genioplasty)یا جراحی چانه به جراحی های اصلاحی چانه گفته می شود . چانه یک عضو مهم در زیبایی صورت محسوب می شود و در تناسب صورت نقش مهمی دارد. گاهی چانه دارای فرم و موقعیت نامناسبی است که در چنین مواردی جراحی جنیوپلاستی (جراحی زیبایی چانه) می تواند حل کننده مشکل باشد.

حال در این مقاله می خواهیم در رابطه با جراحی چانه یا جنیوپلاستی توضیحاتی ارائه کنیم .

جراحی چانه یا جنیوپلاستی

جراحی جنیوپلاستی

ایرادات چانه چگونه است؟

میتواند در نمای نیم رخ به صورت عقب رفتگی باشد که به آن دفی شنسی چانه گفته می شود.
یا می تواند به صورت جلو بودن بیش از حد باشد. باید دقت کرد که چانه عضوی از فک پایین است و خیلی از مواقع کل فک پایین عقب یا جلو می باشد. در این موارد باید جراحی فک انجام داد که موقعیت هم چانه و هم فک به صورت همزمان اصلاح شود.
در نمای تمام رخ ممکن است چانه ارتفاع بیش از حد داشته باشد که با جراحی می تواند آن را اصلاح کرد.
گاهی اوقات در نمای تمام رخ چانه دارای ناقرینگی می باشد که در این موارد نیز با جراحی اصلاحی می تواند موقعیت آن را تصحیح کرد. مجددا تاکید میکنم گاهی کل فک پایین نا قرینه است و چون چانه در خط وسط صورت می باشد بیشتر به چشم می آید در این موارد نیز باید کل فک پایین را اصلاح کرد که چانه نیز به طور خودکار اصلاح می شود.
بطور کلی می توان به این موارد اشاره کرد :
  • بزرگ بودن چانه
  • انحراف چانه
  • جلو بودن چانه
  • عقب بودن بیش از حد چانه
  • پهن بودن چانه
  • کشیدگی یا دراز بودن چانه
  • دفورمیتی چانه

تفاوت پروتز چانه با جنیوپلاستی چیست؟

در جراحی پروتز های چانه یک پروتز از جنس سیلیکون استریل روی استخوان چانه قرار می گیرد و با پیچ های مخصوص یا بخیه ثابت می شود. در این روش فقط می تواند عقب رفتگی یا کوچک بودن چانه را اصلاح کرد اما بقیه بد شکلی های چانه قابل اصلاح نیستند.
در این روش ریسک عفونت پروتز تا پایان عمر وجود خواهد داشت زیرا یک جسم خارجی داخل بدن قرار دارد. اما در روش جنیوپلاستی، استخوان چانه خود فرد اصلاح می شود و احتمال عفونت ندارد و همچنین می تواند چانه را در هر موقعیتی قرار داد.

انواع عمل جنیوپلاستی چانه چیست؟

به‌طور کلی دو نوع عمل جنیوپلاستی وجود دارد: عمل جنیوپلاستی استخوانی و ایمپلنت چانه

جنیوپلاستی استخوانی

در روش جنیوپلاستی استخوانی، پزشک با استفاده از ابزار مخصوص که شبیه به اره هستند، قسمتی از استخوان چانه را می‌برد تا حالت چانه به صورت دلخواه درآید. این کار به تصحیح چانه‌هایی که زیادی بلند هستند یا زیادی بیرون زده هستند کمک می‌کند.

ایمپلنت چانه

از ایمپلنت چانه می‌توان برای حالت دادن، بزرگ کردن، جلو آوردن و تغییر شکل چانه استفاده کرد. این کار را می‌توان با استفاده از تزریق و یا عمل جراحی انجام داد.

ایمپلنت چانه به این صورت انجام می‌شود که ماده‌ای پلاستیکی به چانه وارد می‌شود که به استخوان متصل می‌شود. ایمپلنت‌های الوپلاستیکی (یعنی ایمپلنت‌های مصنوعی) معروف‌ترین نوع ایمپلنت‌ها هستند. یکی از روش‌های زاویه سازی و فرم دهی چانه که نیازی به انجام عمل جراحی ندارد، تزریق فیلر ها (مثل چربی بدن) است.

در مقاله جراحی پروتز چانه می توانید بیشتر در رابطه با پروتز چانه مطالعه کنید

مراقبت‌های بعد از جراحی

بعد از اتمام جراحی، جراح به شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا به مدت چند روز مصرف کنید. بخیه‌هایی که برای دهان استفاده می‌شوند، قابل‌جذب هستند بنابراین نیازی نیست برای کشیدن آن‌ها به بیمارستان مراجعه کنید.

بعدازاینکه حس کردید بهبود یافته‌اید، می‌توانید غذاها را مانند گذشته مصرف کنید. توصیه می‌شود تا زمان بهبودی کامل، از غذاهای نرم یا مایع استفاده شود. می‌توانید بعد از مصرف هر وعده غذایی دهان خود را با دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده بشویید.

بعد از گذشت ۵-۳ روز، می‌توانید بانداژ محل را برداشته و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. تا ۱۰ روز بعد از انجام عمل جراحی، ورزش نکنید.

دکتر حمید رضا فلاحی متخصص جراحی فک و زیبایی صورت