جراحی زیبایی بینی گوشتی
جراحی بینی گوشتی
شهریور ۲۴, ۱۳۹۸
فیلرهای زیبایی صورت
فیلرهای زیبایی ، کاربردها و تفاوتها
شهریور ۲۴, ۱۳۹۸
جراحی زیبایی بینی گوشتی
جراحی بینی گوشتی
شهریور ۲۴, ۱۳۹۸
فیلرهای زیبایی صورت
فیلرهای زیبایی ، کاربردها و تفاوتها
شهریور ۲۴, ۱۳۹۸
 
 
 

ایمپلنت و پیوند سینوسی فک بالا یک عمل جراحی است که طی آن به فک فوقانی شما در ناحیه دندان های آسیاب بزرگ (مولر) و آسیاب کوچک (پری مولر) استخوان اضافه می شود.

گاهی اوقات این پروسه به عنوان تقویت سینوس نیز نامیده می شود.

استخوان بین فک و سینوس های ماگزیلاری، که در هر طرف بینی قرار دارند، اضافه می شود.

برای ایجاد فضا برای افزودن استخوان، غشای سینوس باید به سمت بالا حرکت کند یا در اصطلاح “لیفت” شود. سینوس لیفت معمولا توسط یک متخصص که می تواند جراح فک و دهان و یا یک پریودنیست باشد انجام می شود.

سینوس لیفت به چه منظوری استفاده می شود؟

سینوس لیفت زمانی انجام می شودکه ارتفاع استخوان در فک بالا به اندازه کافی نباشد، یا اینکه سینوس ها بیش از حد به فک نزدیک باشند به گونه ای که فضای کافی برای قرار دادن ایمپلنت نباشد.

دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد:

  • بسیاری از مردم که دندان هایی را در فک بالای خود از دست داده اند، به ویژه دندان های عقب یا دندان های آسیاب، استخوان کافی برای اینکه ایمپلنت کار گذاشته شود ندارند. چرا که به دلیل آناتومی جمجمه، فک بالا نسبت به فک پایین استخوان کمتری دارد.
  • استخوان ممکن است به دلیل بیماری های پریودنتال(لثه) از بین رفته باشد.
  • همچنین از دست دادن دندان نیز ممکن است به از بین رفتن استخوان منجر شود. هنگامی که دندانی کشیده می شود، استخوان شروع به جذب شدن به سمت داخل می کند. معمولا اگر از کشیدن و از دست دادن دندان مدت طولانی گذشته باشد، استخوان کافی برای قراردادن ایمپلنت باقی نمانده است.
  • سینوس ماگزیلاری ممکن است بیش از حد به فک بالا نزدیک باشد به گونه ای که فضای کافی برای قرار دادن ایمپلنت نباشد. اندازه و شکل این سینوس بسته به هر شخص متفاوت است. همچنین این سینوس می تواند با افزایش سن شما بزرگ تر شود.

سینوس لیفت در ۱۵ سال اخیر که عده بیش تری از مردم از ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود استفاده می کنند، مرسوم و رایج شده است.

ایمپلنت و پیوند سینوسی فک بالا

ایمپلنت و پیوند سینوسی فک بالا

در چه مواردی ایمپلنت و پیوند سینوسی فک بالا لازم است؟

علت جراحی سینوس برای کاشت استخوان، ناکافی بودن استخوان فک بالا است. علت نامناسب بودن استخوان فک بالا ممکن است مربوط به عمل جراحی در گذشته ( برای مثال کشیدن دندان) یا عفونت پیشرفته لثه باشد. یکی از متداول‌ترین مشکلات استخوان فک بالا این است که اندازه آن در مقایسه با اندازه و شکل سینوس ماگزیلاری نسبتاً کوچک است به همین علت استخوان برای فرورفتن ایمپلنت قطر کافی ندارد.

آماده سازی پیش از انجام پیوند سینوسی : 

استخوانی که در لیفت سینوس مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است از بدن خود فرد گرفته شود که به آن استخوان اتوژن (Autogenous bone grafts)میگویند یا ممکن است از یک فرد متوفی برداشته شود که استخوان آلوژنیک (allogeneic bone graft)  نام دارد و یا ممکن است استخوان گاو باشد که زنوگرفت (Xenograft) نامیده می شود.

اگر از استخوان خودتان در عمل لیفت سینوس استفاده شود مقداری از استخوان ناحیه دیگری از بدن یا دهانتان بریده شده و برای پیوند زدن به استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرد در برخی موارد نیز جراح استخوان را از ران یا یا استخوان کشکک زانو میگیرند.

شاید نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس از لیفت سینوس باشد تا دندانپزشک بتوانند آناتومی بدن شما را بررسی کنند. همچنین ممکن است از سی تی اسکن خاصی برای بررسی استخوان و سینوس استفاده شود. این اسکن دندانپزشک را قادر می سازد تا به طور دقیق ارتفاع و پهنای استخوان موجود را ارزیابی کرده و از سلامت سینوسهای شما مطمئن شود.

اگر به آلرژی فصلی دچار باشید حتما باید زمانی را برای عمل لیفت سینوس در نظر بگیرید که آلرژی فعال نباشد. همچنین در صورتیکه سینوس چرکی باشد یا به بیماری‌های دیگری دچار باشید که روی سلامت سینوس شما موثر است ابتدا باید بیماریها را درمان کرده و سپس عمل لیفت سینوس را انجام دهید.

عمل لیفت سینوس چگونه انجام میگیرد؟

جراح در محلی که دندان عقب خود را از دست داده اید؛ بافت لثه را می برد. پس از بلند کردن بافت لثه، استخوان زیر آن بیرون می اید. سپس جراح یک حفره کوچک در استخوان ایجاد می کند و غشای بین سینوس در طرف دیگر حفره که سینوس را از استخوان فک جدا کرده مشاهده می شود. این غشا توسط ابزار مخصوصی به عقب هل داده می‌شود تا از استخوان فک شما فاصله بگیرد.

گرانولهای ماده گرفت استخوان سپس در این فضای خالی که قبلا سینوس قرار داشت جا داده می شوند. مقدار استخوانی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ در هر فرد متفاوت است. اما معمولاً از حد چند میلی متر استخوان فراتر نمی رود. زمانی که استخوان جاگذاری شد؛ بافت سر جای خود قرار داده می شود. سپس ایمپلنت حدود ۴ تا ۹ ماه بعد در فک کاشته می شود. این زمان اجازه می دهد که ماده گرفت استخوانی با استخوان فک شما به طور کامل پیوند بخورد. زمان انتظار پس از لیفت سینوس برای انجام کاشت ایمپلنت بستگی به میزان استخوان مورد نیاز دارد.

مراقبتهای بعد از سینوس لیفت

به دلیل اینکه داخل سینوس های فک فوقانی بعد از جراحی سینوس لیفت ترشح جمع می شود این ترشحات به صورت خون از داخل بینی یا پشت حلق طی یک هفته بعد از جراحی سینوس لیفت ممکن است خارج شود.تورم و کبودی گونه تا زیر چشم ناحیه جراحی شده طبیعی خواهد بود.در روز جراحی تا قبل از خواب ، کمپرس سرد و از روز بعد از جراحی سینوس لیفت کمپرس گرم در محل جراحی شده استفاده نمایید.از عطسه و سرفه کردن و فشار روی بینی و سینوس بپرهیزید. به همین خاطر جهت عطسه کردن و سرفه نمودن از دهان باز استفاده نمایید.از فین کردن بپرهیزید و برای تمیز نمودن بینی از دستمال و گوش پاک کن استفاده نمایید.هر ۸ ساعت یک قرص کوآموکسی کلاو تا ۱۰ روزیک قطره آنتی هیستامین تا ۴ روزدو قطره کلرسدیم داخل بینی تا ۱ هفتهدر قطره فنیل آفرین داخل بینی تا ۳ روز استفاده نمایید.

دکتر حمیدرضا فلاحی متخصص جراحی فک و زیبایی صورت ، بینی ، ایمپلنت

اهواز – کیانپارس – پهلوان شرقی – جنب داروخانه پهلوان – برج پزشکی جام جم – طبقه ۳