ایمپلنت دندان
روش های جراحی ایمپلنت
هجدهمین کنگره جراحان فک ، دهان و صورت

مراقبت های پس از جراحی فک

اگر به تازگی جراحی فک انجام داده اید یا اینکه قصد دارید اطلاعاتی در رابطه با این جراحی جمع آوری کنید پس این مقاله ما با عنوان مراقبت های پس از جراحی فک برای شما همراهان گرامیست . در مقاله مراقبت های پس از جراحی فک که در دو بخش آماده شده است می خواهیم شما را با مواردی که پس از جراحی فک باید حتما بدانید آگاه می کنیم .

مراقبت های پس از جراحی فک به شرح زیر می باشد :

بخش اول :

• کبودی و تورم بعد از جراحی فک امری طبیعی بوده و جای نگرانی نیست و با گذشت ۳ الی ۴ هفته برطرف می شود و بیمار برای کاهش ورم صورت در سه روز اول از کمپرس یخ و سپس گرم استفاده کند.
  • بیمار در روز اول بعد از جراحی فک ممکن است احساس گلو درد داشته باشد که به دلیل  لوله گذاری برای تنفس در هنگام بیهوشی می باشد.
  • از شستن دهان خود تا روز بعد از جراحی و از زدن مسواک در ناحیه جراحی شده خودداری کنید.از فردای عمل دهانشویه و بعد از چند روز مسواک زدن نرم را اغاز کنید.
  • از رژیم غذایی نرم و مایعات سرد که خوردن آن آسان می باشد، استفاده کنید.
  • بعد از جراحی فک،هنگام خوابیدن سر خود را کمی بالاتر از بدن بگیرید و برای این کار می توانید دو بالشت زیر سر خود قرار دهید.
  • برای جلوگیری از بروز عفونت و کاهش درد بهتر است فرد داروهایی را که جراح تجویز کرده به صورت کامل استفاده کند.
  • بیمار تا سه هفته بعد از جراحی فک از مصرف الکل خودداری کند.
  • تا سه هفته بعد از جراحی بیمار بایستی از آسپرین و وارفامین و داروهای گیاهی که باعث رقیق شدن خون می شود خودداری کند.
  • تا سه هفته بعد از جراحی فک ،بیمار از استعمال سیگار و دخانیات خودداری کند؛ زیرا نیکوتین موجود در آن ها باعث اختلال در گردش خون می شود.
  • بهداشت دهان و دندان خود را بعد از جراحی ارتوگناتیک رعایت کنید برای این کار می توانید با یک دستمال تمیز و مرطوب دندان های خود را تمیز کنید.
  • با مشورت جراح فک و متخصص ارتودنسی از فردای روز عمل فک از دهانشویه استفاده کنید.

بخش دوم :

• از روز سوم به بعد فرد می تواند استحمام کند ولی توجه داشته باشید که مدت حمام را کاهش داده و آب را خیلی گرم نکنید.
  • می توانید بعد از جراحی ورزش های سبک انجام دهید ولی از انجام فعالیت های سنگین جدا بپرهیزید.
  • در صورتی که بعد از جراحی سیم های موجود در دهان باعث آزار و اذیت لثه و دهان تان شد،تا مراجعه به متخصص ارتودنسی از موم یا پنبه استفاده کنید.
  • در صورتی که روی زخم تان خاکستری رنگ شد و دهان تان بوی بد داد حتما به متخصص جراح مراجعه کنید زیرا این نشانه های عفونت می باشد.
  • از روز بعد از جراحی بیمار دهان خود را با آب نمک قرقره کند.
  • جلسات مراجعه برای معاینه را حتما به صورت مرتب بروید تا هم روند این جراحی چک شود و هم محل عمل از نظر عفونت و بهبودی بررسی و معاینه گردد.
منبع مقاله : www.drzandian.com

دکتر حمیدرضا فلاحی – متخصص جراحی فک و زیبایی صورت ، بینی ، ایمپلنت دندان

آدرس : ایران / اهواز – کیانپارس – خیابان پهلوان شرقی – ساختمان جام جم – طبقه ۳ شماره تماس : ۹۸۶۱۹۱۰۱۰۰۹۵+