جراحی دهان و فک و صورت
جراحی دهان و فک و صورت
مهر ۵, ۱۳۹۶
جراحی دهان و فک و صورت
جراحی دهان و فک و صورت
مهر ۵, ۱۳۹۶
 
 

جراحی زیبایی فک

جراحی زیبایی فک یکی از شایع ترین عمل های زیبایی در بین افراد می باشد. در صورت سه نقطه مهم وجود دارد که در زیبایی فرد نقش زیادی دارد. این نقاط شامل بینی، فک و گونه می باشد. بیشترین جراحی زیبایی بر روی این نقاط صورت می گیرد . در مواردی که جراحی فک انجام می شود نیاز به جراحی بینی نمی باشد. در این موارد مثلا فک فرد دارای عقب رفتگی بیش از حد بوده و بینی فرد بزرگتر از حد طبیعی به نظر می رسد. جراح زیبایی فک و دهان در ابتدا به بررسی دقیق شکل و موقعیت فک می پردازد و میزان تناسب آن را با اجزای صورت را در نظر می گیرد.  با جراحی زیبایی فک اصلاحات مربوط به فرم و جایگاه فرد ترمیم و اصلاح می شود که در ادامه به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

جراحی زیبایی فک

انواع جراحی زیبایی فک

در ابتدا پزشک به معاینه ظاهری فرد با اندازه گیری زوایای فک و چانه با بینی و لب می پردازد . برای تشخیص و بررسی دقیق تر از فک و چانه عکس برداری می کند. با توجه به بررسی های انجام شده جراح یکی از جراحی های فک به شرح ذیل استفاده می کند:

جراحی فک پایین

افرادی دارای مشکلی در فک پایین می باشند. شکل فک در این مورد به دو حالت وجود دارد:

  • فک پایین به دلیل حرکت غیر عادی به سمت بالا باعث نامنظمی در دندان ها شده به طوری که در این گونه فک دندان ها بر روی هم افتاده است.
  • فک پایین به سمت پایین به طور غیر طبیعی چرخیده است. در این حالت فرد نمی تواند کامل دهان خود راببندد و به صورت نیمه باز می ماند.

برای اصلاح اینگونه اشکالات جراحی زیبایی فک پایین انجام می شود. در این جراحی ابتدا برشی در داخل دهان زده می شود. سپس فک از موقعیت خود ( عضلات و بافتها) برداشته شده  و در موقعیت مناسب قرار می گیرد. در افرادی که دارای اشکالاتی در فک بالا نیز هستند این جراحی به همراه جراحی زیبایی فک بالا انجام می شود.

جراحی فک بالا

افرادی با مشخصات ذیل دارای عقب رفتگی فک بالا می باشند:

  • لب پایینی جلوتر از لب بالایی آن ها می باشد .
  • خط خنده افرادی که دارای عقب رفتگی فک بالا هستند بیشتر از حد طبیعی می باشد.
  • در این گونه افراد گونه حالت عادی نداشته و فرد فکر می کند فاقد گونه می باشد که برای جراحی زیبایی گونه اقدام می کند.
  • بلند بودن یا کوتاه بودن بیش از حد اندازه فک
  • باز بودن دهان در نتیجه کامل بسته نشدن دهان به دلیل عدم قرار گیری دندان ها بر روی هم

برای رفع ایرادات ناشی از عقب رفتگی فک بالا از جراحی زیبایی فک بالا استفاده می شود. در ابتدا جراح با استفاده از روش تصویربرداری گرافی موقعیت قرار گیری فک را بررسی کرده و فضایی که باید فک در آن قرار گیرد مشخص می شود. در این جراحی پزشک در ابتدا برش هایی افقی در داخل دهان می زند و فک بالا از مکان خود برداشته می شود. در این جراحی ریشه دندان ها در فک بالا به طور کامل برش داده می شود. سپس فک در موقعیت مشخص شده قرار می گیرد . از مزایای جراحی زیبایی فک بالا و فک پایین اینست که آسیبی به پوست صورت وارد نمی آورد و همه برش ها در داخل دهان زده می شود که در زیبایی فرد بسیار مهم می باشد.

جراحی زیبایی فک

اقدامات بعد از جراحی زیبایی فک

دوره بهبودی در این جراحی به دلیل برش ها یی که در دهان زده می شود و به ریشه دندانها می رشد نیاز به زمان بیشتری دارد. ولی برای تسریع در بهبودی و کوتاه شدن دوره نقاهت اقدامات نگهداری بعد از جراحی به شرح ذیل توصیه می گردد:

  • استفاده از چسب های مخصوص که اطلاعات آن توسط پزشک به بیمار داده می شود.
  • استفاده از مایعات و غذاهای نرم تا ۳ الی ۴ روز بعد از جراحی
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک با تجویز پزشک متخصص

ارتودنسی قبل از جراحی زیبایی چانه ضروری است؟

در برخی از موارد نامنظمی در دندان ها به گونه ای است که باید قبل از انجام جراحی در فک بالا یا پایین ارتودنسی انجام شود و پس از پایان دوره درمان باید جراحی انجام شود. به همین دلیل فرد قبل از انجام هرگونه جراحی زیبایی فک باید جلسه ای مشاوره ی ارتودنسی داشته باشد. دلیل این کار اینست که در این جراحی برخلاف جراحی چانه بر روی دندان ها نیز در صورت لزوم کار می شود

جراحی زیبایی چانه

در زمانی که استخوان چانه دارای عقب رفتگی باشد یا دارای ارتفاع بیش از حد طبیعی باشد جراحی زیبایی چانه انجام می شود. در این گونه افراد نباید اشکالات بی نظمی و به هم ریختگی دندان ها وجود داشته باشد . برای انجام این جراحی در ابتدا برش هایی در داخل دهان مانند جراحی زیبایی فک زده می شود. سپس استخوان چانه جدا شده و در موقعیت مناسب قرار می گیرد. مدت زمان بهبودی بعد از جراحی زیبایی چانه سریعتر از جراحی زیبایی فک می باشد.

جراحی زیبایی فک یکی از شایع ترین عمل های زیبایی در بین افراد می باشد. در صورت سه نقطه مهم وجود دارد که در زیبایی فرد نقش زیادی دارد. این نقاط شامل بینی، فک و گونه می باشد. بیشترین جراحی زیبایی بر روی این نقاط صورت می گیرد . دکتر حمید رضا فلاحی جراح زیبایی فک و صورت در اهواز و بهترین جراح بینی در اهواز با استفاده از متد های نوین به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ۳۳۳۸۶۶۷۵-۰۶۱ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

روش های جراحی زیبایی چانه

  • ژینوپلاستی استخوانی

در این روش با استفاده از برش داخلی در دهان شروع می شود. سپس استخوان چانه از فک برداشته شده و به وسله پیچ مخصوصی در جایگاه مشخص شده قرار می گیرد. از مزایای این روش جراحی عدم عفونت در محل جراحی می باشد زیرا از خود استخوان چانه در این عمل استفاده می شود. بهترین روش برای جراحی زیبایی چانه استفاده از این روش می باشد و در صورتی که فرد شرایط لازم برای جراحی را ندارد از روش دیگری می تواند استفاده کند.

  • ژینوپلاستی با پروتز

در این روش بیشتر برای افرادی که فاقد استخوان چانه می باشند استفاده می شود . به این صورت که برش در داخل دهان زده شده و در صورت وجود استخوان چانه از بافت فک جدا شده و به وسیله پروتز در محل مناسب خود قرار می گیرد . در مواردی که استخوان وجود نداشته باشده پروتز قرار می گیرد. از معایب این روش امکان ابتلا به عفونت در محل جراحی به دلیل استفاده از شی خارجی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح بینی در اهواز مراجعه نمایید.